Expo 2020 i Dubai

Mleiha Archaeological Centre

Det er vegeterende weekend.

Eller – det er det i virkeligheden ikke, for fredag startede ud med et insisterende vækkeur kl. 4.30 – og dét er ikke spor vegeterende for to syvsovere.Vi tog lige en 14 km. cykeltur på Dubais hovedfærdselsåre, Sheikh Zayed Road, der var afspærret i nogle timer i anledningen af Kronprinsens 30×30 Challenge, der løber af stablen hver november måned, når det gode vejr endelig er tilbage.
Arrangementet hedder Dubai Ride, og det var anden gang, vi deltog. Vores to gamle havelåger kan lige præcist klemmes ind bag i Martins bil – og jeg må konstatere, at vi er langt, langt under Dubai-standard, når det kommer til at være cykel-parate.

Vi har ikke cykelholder til bilen.

Martin må låne min hjelm, for sådan én har han heller ikke.

Vi har heller ikke det rigtige, stramtsiddende lycra med dertilhørende cykelsko og en drikkedunk, der matcher cyklens farve. Det er åbenbart et minimumskrav.

Martins 20 år gamle Raleigh og min elskede Mormors cirka 50 år gamle Opal er så langt fra skiven, som man overhovedet kan komme. Men de to gamle, højtskattede cykler kan sagtens trille en lille hyggetur op og ned ad Sheikh’en en fredag morgen sammen med de langt større cykelentusiaster.Martin viser sig altid som den sande gentleman, når han giver min numse nogle gevaldige skub op ad tilkørselsramper, fordi mit ødelagte gear ikke helt er nok til at cykle på en motorvej. ❤

Hjemme igen var der 28 grader og fuglekvidren til morgenmaden. Helt ærligt – vinter i en ørken holder 100%, og kl. 8 om morgenen havde vi allerede nydt hinandens vågne selskab i knapt 4 timer. 🤣Så en lur må der til fredag eftermiddag efter indkøb og yoghurtis.

Det har virkelig været et par travle uger. Først kom Familien V. et par dage, og bagefter kom Hr. og Fru A i en forlænget weekend. Dem tog vi med over for at spise og golfe på Emirates Golf Club’s relativt nye weekend-magnet, Topgolf.Det er et superhyggeligt koncept med musik, fedtet bar-mad, drinks og lidt udslag som var man på en golf driving range – med blinkende lys og den slags, fordi Dubai…Faktisk er Topgolf et amerikansk koncept, så for Amerika-kendere er der vel intet nyt under solen, men for os andre uindviede er det en virkelig kærkommen afløser for bowling, der som bekendt bare er en pisseirriterende aktivitet.

Vi tog det stille og roligt til Topgolf – for dagen efter stod den på Secret Jungle Brunch i Mama Zonia i Pier 7, der er det stille og so-so-eksklusive Dubai Marina Malls livlige side-kick af en høj silo fyldt af humør, dunkende bas og dyre dråber på hver etage.Humør, dyre dråber og fyrige mænd og damer, dét var der i junglen!Efter en hel dag i halvlummert vejr på Mama Zonias fantastiske terrasse var min pande klar til at spejle æg og min hjerne ristet af som et stykke godt brændt toast.Som bekendt er det i dén sindstilstand, man tager de allerbedste beslutninger, men sådan som jeg husker det, blev det mest til hygge i haven bagefter brunch’en – og slet ikke til så meget øl, som man kunne have frygtet.Dagen efter var det ikke helt uden tømmermænd, at jeg fik læsset mig selv ind i turbussen sammen med de andre og en stak friskbagte pølsehorn, der ikke hjalp synderligt på situationen.

Turen gik til Sharjah – nærmere bestemt Mleiha Archaeological Centre, hvor jeg havde booket en rundvisning i det lukkede arkæologiske udgravningsområde Jebel Buhais.Det var lige lidt varmt og svedigt, når leveren samtidig arbejdede på højtryk med noget finsprits-afdampning, men sådan er der jo så meget. Og hold da op, hvor er der nogle interessante udgravninger i Mleiha, hvor der er fund helt tilbage fra stenalderen og frem til dén tid, der var Middelalderen i Europa.Vores turguide tog os med på en 15 min. køretur fra selve centret ud til Jebel Buhais, hvor der er fundet adskillige grave og et fort fra Jernalderen, som har været opført som beskyttelse mod udefrakommende fjender.

Man får lov til at gå helt op til og ind i det genopførte fort, men kun fordi man har booket en af centrets guider, for hele området er lukket fuldstændigt af for offentligheden, så glemt alt om selv at smutte derud for at kigge på de lokale seværdigheder.Det var et relativt kort trek – og på ingen måde svært eller fysisk krævende – så det kan varmt anbefales som familie- eller gruppetur, hvis du skal arrangere et eller andet, der er både lærerigt og ude i naturen.

Vores guide fra centret var meget behagelig, vidende og interessant at høre på. Han fandt en enkelt fossil til os, og vi vandede den lidt, så man endnu bedre kunne se, at der var tale om en fin snegl fra dengang, hvor dinosaurerne drønede rundt på højsletten på Den Arabiske Halvø.Alle fossiler skal lægges pænt på plads, når man har set på dem. De er emiratisk kulturarv og skal genplaceres, som guiden pænt forklarede os. Vi talte knapt så højt om, hvordan vi har fundet og hjemtaget fossiler i det nærliggende område ved Fossil Rock/Jebel Mleiha. Dét kan godt være, at man ikke lige skal gøre det fremadrettet, selvom der er noget vanvittigt fantastisk ved at finde fossiler med de bare næver, som var man pludselig blevet en vaskeægte palæontolog.

I det hele taget er Mleiha et fantastisk område, som kun ligger ca. 75 min. kørsel fra Dubai. Der er fin mulighed for at lave egne vandringer langs de stejle skrænter eller f.eks. hygge med at grille i nærheden af Fossil Rock, og selve centret, Mleiha Archaeological Centre er bestemt et besøg værd.

Udover treks til forskellige arkæologiske sites med centrets guider, kan man også komme ud at ride på nogle alt for tynde heste, og de har ATV’er til udlejning. Der er også et eksklusivt, nyopstartet Moon Retreat hvor man kan overnatte i glamping-telte. Vi gik dog bare igennem centrets udstilling af områdets fund, og vi kiggede også forbi hestestalden, før vi vendte næsen hjemad.
Mleiha Archaeological Centre er superflinke over telefon og WhatsApp. Man betaler direkte til Shurooq, som er Sharjah’s statslige udviklingsmyndighed.

Tusind tak for skønne dage til Hr. og Fru A. Det er en slukøret fornemmelse, når vi ved, at der er mange, mange måneder til vi ses igen. ❤️