Mere Maldiverne

Familieferie i Ras Al Khaimah

I november 2017 fyldte Flyvende Mormor såmænd hele 60 år. Det er svært at forstå – for så gammel er hun faktisk slet ikke.img_3013 Og min unge, friske Mor bedyrede straks, at hun drømte om en familieferie i stedet for en stor fødselsdagsfest.

Så vi måtte i gang med at forsøge at finde tid og sted, der kunne passe alle parter, hvilket ikke er den nemmeste opgave, når der er 5 voksnes arbejdsplanlægning, 2 (snart 3) børns skolegang og hvad ved jeg at tage i betragtning. Men til sidst faldt valget på påsken 2018.

Og hvad gør man så med sådan en påskeferie?

Sydeuropa kan være lige dele sjovt og irriterende at befinde sig i i påskedagene, hvor katolikkerne giver den fuld pedal med påskeprocessioner, lukkedage i butikkerne osv.

Der måtte også meget gerne være stor sandsynlighed for sol og strandvejr. Det skulle selvfølgelig heller ikke være alt for langt væk, alt for risikabelt eller alt for dyrt.

Efter lidt betænkningstid og en lang række ørkesløse Google-søgninger, endte vi – naturligvis – i De Forenede Arabiske Emirater.

For her er der jo netop 100% solgaranti, dejlige strande, lækre pools, trygt og sikkert – og læg hertil dejlig mad, høj hotelstandard og god service. What’s not to like?

Det passede os perfekt at blive her i Emiraterne, nu hvor vi lige var kommet hjem fra en fantastisk ferie på Maldiverne – og min Mor, Søster, Svoger og De To Små Bøllefrø var glade over at kunne rejse afsted til en hjemmevant destination.

Og efter tre hyggelige påskedage i rækkehuset, pakkede vi alle nellikerne og tog på road trip til det nordvestlige emirat Ras Al Khaimah – charterturismens højborg for middelklasse-russere, englændere og Dubai-expats alike.img_3088Det tog 1 time og 20 minutter at komme til The Cove Rotana Resort, hvor Flyvende Mormor havde lejet en stor, flot villa i 3 etager med egen plunge poolimg_3090Resortet består af en række moderne, arabiske “vand”-villaer og en stor mængde hotelværelser – alle med adgang til stedets flotte, private lagune. Der er velpassede haver og niveauforskelle overalt, så der er masser af fine udsigtspunkter og blomster at nyde på vej til og fra buffetrestauranten eller barerne.

Tip-top faciliteter og nydelige omgivelser til en udmærket pris.img_3025Stranden var til stor glæde dagligt for både alle familiemedlemmer, der nød det lune havvand og bløde sand.img_3089img_3044Det her var en badeferie lige efter min Mors hoved. Med lange havbade, konstruktion af sandslotte og godt med mudderkast. Med fund af krabber, snegle og søstjerner, der blev “passet” efter alle kunstens regler – indtil de blev sluppet fri igen, når spande og skovle skulle med hjem ved solnedgang.

Der var også en temperaturkontrolleret pool på resortet – og selvom her er skønt nu med dagstemperaturer mellem 30-35 grader – så er en uopvarmet pool hurtigt for kølig til helt små børn.img_3039Vi havde valgt all-inclusive mad og drikke i et forsøg på at gøre beslutningsprocessen ultrakort i forhold til måltider i en storfamilie. Og det kom vi ikke til at fortryde – for maden i buffetrestauranten Cinnamon var virkelig velsmagende, varieret og interessant for alle aldersgrupper.img_3092All-inclusive er absolut value-for-money i en Ørkenstat, hvor alle former for alkoholiske drikke er belagt med en høj afgift, som gør selv en enkelt lille uskyldig slave-Merlot fra Chile til en 400 kroners affære på en vilkårlig restaurant.

Min Mor nød også at opleve de tre store børnebørn gå på opdagelse selvstændigt i buffeten – og jeg tror helt ærligt, at det er første gang i hendes liv, at hun har oplevet at være på en ferie, hvor hun ikke hele tiden har skullet fixe det ene og det andet, lave mad, rydde op eller klargøre noget til og for andre.

Dét her var 100% nydelse og afslapning for alle parter.img_3057Og mit hjerte smeltede sådan cirka tusind gange om dagen, når jeg kunne se over på min Søster eller Mor i interaktion med børnene – eller når jeg selv sneg mig til intense Moster-kys med Tumlinge-A og når jeg krammede sengevarme Jo godmorgen.img_3009Mormors sovekammerat var i øvrigt Cille, som omsorgsfuldt og beredvilligt tømte både sin egen og Mormors kufferter og gjorde alting klart i deres walk-in closet. Det rører mig dybt at se det bånd mellem Mormor og Cille, der vokser og forandrer sig for hvert år, der går – og det minder mig om mine egne barndomsferier med min Mormor.img_3015Der er ikke én eneste negativ ting at sige om storfamilie-charterferie i Ras Al Khaimah.

Måske lige bortset fra at dagene går alt, alt for hurtigt.

Men eller så holder det. Hele vejen. Kan virkelig anbefale det!

Men inden jeg får set mig om er klokken 4 om morgenen og nordboerne skal med Martins assistance nå et Emirates-fly i Dubai kl. 8:20.img_3066Så jeg vinker vanen tro et glad farvel til nordboerne i det lune nattemørke, før jeg snøftende går ind til to Snorkefrøkener i soveværelset.

Og siden fredag har jeg så lidt af abstinenser.

Migræne. Kvalme. Sorg. Hjertesmerte. Våde øjne. Maveknuder.

Det er en grum kombination af at have levet et alt for udskejende all-inclusive-liv i 14 dage og et umenneskeligt savn efter min Mor og min Søster og hendes dejlige familie.

Aldrig har jeg haft værre hjemveer end lige nu.

Forhåbentlig fordamper de i takt med at hverdagen overmander os.

Og den venter lige om hjørnet.